El ritme frenètic d'incorporació de noves tecnologies a la vida quotidiana i la formació no formal són dos dels grans reptes de l'educació actual, especialment en entorns educatius acadèmics on la capacitat per invertir en tecnologies d ela informació (TIC) és limitat. Per això, per tal d'entendre el gran impacte que ha tingut Moodle és imprescinidible comprendre la complexitat que suposa el desenvolupament de plataformes d'eLearning.


Escala Guerra de la interactivitat


Escala Guerra


L'any 2004 els investigadors Tim Guerra and Dan Dan Haffernan van establir els nivells d'interacció dels entorns virtuals mitjançant un estudi experimental:

  • GS1: Text / Imatges estàtiques: pujar un document i posar-lo a disposició dels alumnes
  • GS2:Contingut hiperenllaçat: contingut HTML o similar que permeti una lectura no lineal
  • GS3:Qüestionaris: permetre fer preguntes als alumnes sobre el contingut
  • GS4:Introducció de moviments i animacions al contingut
  • GS5:Afegir audio, vídeo i 3D als contingut
  • GS6:Incorporació d'activitats més enllà del qüestionari on es permeti la simulació de rols
  • GS7:Incorporació de fòrums (i entorns de discussió) i repositoris de continguts i referències
  • GS8:Entorn simulat on poder assajar situacions inspirades en la realitat que responguin a la interacció dels estudiants.
  • GS9:Experiència immersiva on l'usuari té control de tots els paràmetres de la simulació amb interacció amb d'altres usuaris en condicions properes a la realitat.


Conseqüència de l'escala Guerra


Un dels resultat més sorprenents de l'estudi de Guerra i Haffernan és que es va determinar que e cost d'implementar cada nivell era aproximadament el doble que el d'implementació del nivell anterior. Així, l'augment del cost presentava una corba exponencial.


Per desgràcia, aquesta mateixa escala s'aplica en incorporar qualsevol tecnologia nova a un procés educatiu. D'aquesta manera, el cost d'incorporar continguts estàtics en línia és extremadament més barat que dispositius mòbils de forma eficient.


Moodle i l'escalada tecnològica


En aquest context, un dels punts claus de Moodle és la seva distribució lliure, fet que ha permès que el gruix dels centres educatius pugui disposar d'un entorn d'interacció de tipus GS7 de base i aplica tècniques del GS8 de l'escada Guerra aprofitant l'experiència dels milers de docents que conformen la comunitat Moodle.

Darrera modificació: dilluns, 11 de febrer 2019, 17:33