Configuració de la rúbrica
Una rúbrica representa una de les millors maneres d'avaluar una tasca de l'estudiantat. Gràcies a la rúbrica és possible establir criteris objectius sobre el treball i extreure una qualificació sense necessitat d'haver especificat cap puntuació merament numèrica.
Paràmetres bàsics
- Nom de la rúbrica: de cara a reaprofitar-la en més tasques
- Descripció de la rúbrica: cal tenir en compte que poden existir rúbriques molt complexes i que, per tant, una bona descripció pot facilitar el seu ús.
Edició de la rúbrica
La rúbrica permet definir criteris, on un criteri és simplement un aspecte a avaluar del trebal. Per exemple "sintàxis", "contingut", "originalitat"...
Per cada criteri s'ha de definir una escala de valors. Aquesta escala ve representada per uns resultats a esperar i se'ls assigna un valor concret dins del criteri.
Per exemple, suposem que en el criteri "originalitat del treball" definim la següent escala:
- "gens original" com a zero punts
- "correcte, dins del temari" com a 1 punt
- "bona justificació amb conceptes externs" amb 2 punt
- "plantejament completament original i innovador" amb 4 punts
Com podem veure a l'exemple, l'escala no té perquè tenir una escala de valors linial ni té perquè representar criteris merament quantitatius.
Igualment, cada criteris pot definir la seva escala, amb tants nivells i punts com vulgui
Paràmetres d'ús de la rúbrica
A banda de la definició, també es possible establir com es vol veure i presentar la rúbrica:
- Ordenar les escales de forma creixent o decreixent
- Permetre que els usuaris coneguin la rúbrica o la seva descripció abans de fer els lliuraments
- Permetre que els usuaris coneguin la rúbrica o la seva descripció després de fer els lliuraments
- Mostrar les puntuacions de les escales o només el text (tant abans com després del lliurament)
- Permetre retroaccions addicionals als criteris avaluats de cada estudiant (i decidir si se li mostren o no)